مبانی اندیشه سیاسی در آیات مکی قرآن(2)
نویسندگان
چکیده
پس از بررسی مفاهیم و مبانی اندیشه سیاسی در آیات مکی قرآن در قسمت اول، در قسمت دوم به بررسی تجارب پیامبران از نوح تا موسی علیهمالسلام در چارچوب این اندیشه و به عنوان نمونههای عملی آن پرداخته شده است. در این مطالعه ضمن شناخت کنش سیاسی متقابل مردم و پیامبر، روشن میگردد که پیامبرانی چون نوح، هود، صالح، شعیب و لوطشیوه متفاوتی با شیوه موسی در اقامه دین داشتهاند. از زمان موسی سیاست استخلاف (جانشینی) جایگزین سیاست استئصال (حذف و نابودی) گردید و موسی در درگیری سیاسی خود در صدد تأمین عناصر حاکمیت، برآمد هر چند تمامی پیامبران در اقامه دین الهی با حاکمان به درگیری سیاسی میپرداختند.
منابع مشابه
مبانی اندیشه سیاسی در آیات مکی قرآن
پیش از این سوره اعراف را بر اساس مفاهیمی که ارائه می کند به سه بخش تقسیم کردیم. چارچوب نظریِ بحث و تجارب پیامبران پیشین مباحثی بودند که در قسمت گذشته سوره اعراف مورد بررسی قرار گرفتند. اکنون به بخش سوم سوره اعراف یعنی تجربه قریشیان در مکه خواهیم پرداخت. توجه و التفات آیات این سوره به قریش به صورت مجموعه آیاتی متمرکز و منسجم صورت نگرفته، بلکه این التفات در سراسر سوره و ضمن تجارب پیامبران پیشین...
متن کاملمبانی مابعدالطبیعی اندیشه سیاسی فارابی
فارابی از بزرگترین نمایندگان فلسفه سیاسی و شاخص ترین چهره سیاسی دوره اسلامی است. پژوهشگران فلسفه سیاسی، سیاست مدنی در تفکر معلم ثانی را جزیی از نظام عام فلسفه او میدانند. فارابی سیاست مدنی را در افق فلسفه وجود مطرح میکند و با توجه به دریافتی که از مراتب هرمی موجودات و کیفیت صدور و ارتباط آنها با سبب اول دارد به استنتاج هستی مدنی انسان و مرتبه وجودی مدینه میپردازد. فارابی الهیات و سیاست را در...
متن کاملمبانی فلسفی اندیشه های سیاسی در اسلام
اندیشههای سیاسی در اسلام بر مبانی نظری خاص و متعددی استوار است که یکی از مهمترین آنها مبانی فلسفی است. نوشتار حاضر با هدف تبیین این گروه از مبانی، به بررسی دستهای از دیدگاههایکلان و اساسی درباره هستی، انسان و معرفت میپردازدکه پذیرش آنها اندیشههای سیاسی را تحت تأثیر قرار میدهد. افزون بر این، به شرایط و عوامل سیاسی ـ اجتماعی تأثیرگذار بر این اندیشههای فلسفی ـ سیاسی نیز پرداخته شده تا ...
متن کاملمبانی مشروعیت قدرت سیاسی در اندیشه سیاسی اسلام
مؤلّفه مشروعیّت در یک نظام سیاسی،اساس ومبنای حاکمیّت حا کمان واطاعت شهروندان ازقدرت سیاسی است. دربستر تحوّل تاریخی در جوامع انسانی اعم از غربی وشرقی، در ابتداء حاکمان، واجد فرّه الهی بودند. نظریه¬های حق¬الهی،مشروعیّت¬الهی و پس از آن نظریّه مشروعیّت دینی درعرصه حکومت و سیاست با تمسّک به کتاب مقدّس ومتون مذهبی توجیه می شدند. در تفکراسلامی¬بطور¬أعم، اختلاف نظر درباب¬ منشآء مشروعیّت برخاسته از دومبنای« معرفت ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی علوم سیاسیناشر: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
ISSN
دوره 3
شماره سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79 2000
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023